6 клас
Усього
– 70 годин;
текстуальне
вивчення творів – 56 годин;
розвиток
мовлення – 4 години;
позакласне
читання – 4 години;
резервний
час – 6 годин.
№№
|
К-ть
год.
|
Зміст
навчального матеріалу
|
Державні вимоги
до рівня
загальноосвітньої підготовки учнів
(за розділами)
|
1
|
2
|
ВСТУП
Література як вид мистецтва.
Художній образ.
(ТЛ) Художній образ, початкові поняття
про традиційний образ, вічний образ.
(ЛК) Специфічні ознаки різних
видів мистецтва. Вічні образи в літературі й мистецтві.
(УС) Традиційні образи
українського й зарубіжного фольклору .
(ЕК) Особливості зображення
одного й того самого образу в різних видах мистецтва.
|
Учень (учениця):
виявляє ознаки різних видів мистецтва, встановлюєсвоєрідність
літератури в системі видів мистецтва, її характерні риси;
дає визначення поняття «художній образ», знає його різновиди – «традиційний
образ», «вічний образ»;
наводить 2-3 прикладитрадиційних
і вічних образів (із фольклору, прочитаних літературних творів, різних
видів мистецтва);
виявляє специфіку зображення одного й того
самого образу в літературі та інших видах мистецтва;
розповідає про свої улюблені твори літератури й
мистецтва, виявляє їхні специфічні риси.
|
2
|
7
|
МІФИ НАРОДІВ
СВІТУ
Поняття про міф. Основні
тематичні групи міфів (про створення і будову світу, про героїв,
календарні та ін.). Відображення єдності людини й природи в міфах різних
народів. Популярні міфологічні образи, сюжети, мотиви різних народів.
Грецькі міфи. Міф про
Прометея. Міфи про Геракла (1-2 міфи). Дедал і Ікар. Нарцис. Пігмаліон і
Галатея. Орфей і Еврідіка. Деметра і Персефона(3-4 за вибором учителя).
Індійські міфи.
Творення. Про створення ночі. Про потоп. Про золоті часи (2-3 за вибором учителя).
Єгипетські міфи. Ра та
Апоп. Міф про те, як Тефнут покинула Єгипет (1-2
за вибором учителя).
(ТЛ) Початкове поняття про міф, мотив.
Поглиблення поняття про образ (міфологічний образ).
(ЛК) Утілення міфів народів
світу в мистецтві (живопис, музика, кіно, театр, мультиплікація та ін.).
(УС) Давні міфологічні уявлення
українців (про створення світу, про природу, про добрі й злі сили).
(ЕК) Подібність елементів у
міфах різних народів (образи, сюжети, мотиви). Міф і казка.
|
Учень (учениця):
визначає причини появи міфів, особливості
міфологічного світосприйняття;
дає визначення поняття «міф»,відрізняє його від казки;
називає тематичні групи міфів,наводить
приклади сюжетів та
образів, що належать до певних груп міфів;
розуміє (на елементарному рівні) поняття
«мотив», співвідносить його з поняттям «тема» (як часткове й ціле; мотив –
реалізація теми);
називає провідні міфологічні теми (творення
світу, діяння героїв та ін.) і мотиви (сонця, ночі, випробування та ін.), що
виявляються у міфах різних народів;
переказує найвідоміші міфи народів світу, розкриває їхній загальнолюдський зміст;
характеризує популярні міфологічні образи, розкриваєвтілення в них
народних уявлень про світ, виявляє актуальний зміст
міфологічних образів;
зіставляє типологічно подібні образи
(наприклад, образи героїв та ін.) у міфах народів світу;
виявляє схожість давніх міфологічних уявлень
українців і міфології інших народів;
розкриває специфіку втілення міфів народів
світу у творах мистецтва (живопис, музика, театр, кіно, мультиплікація тощо);
розповідає про свої улюблені міфи, міфологічних
героїв,висловлює власне
ставлення до них.
|
3
|
3
|
МУДРІСТЬ БАЙКИ
Байка як літературний жанр, її
характерні ознаки, особливості художньої будови, повчальний зміст.
Езоп. «Лисиця і виноград», «Вовк і
Ягня», «Крук і Лисиця», «Мурашки й Цикада» (2-3 за вибором учителя). Поєднання конкретного і
загального в байках Езопа. Утілення людських якостей (працелюбність, розум,
хитрість, дурість, жорстокість, лінощі та ін.) в алегоричних образах. Мораль
байок Езопа.
Іван Андрійович Крилов (1769–1844). «Квартет», «Бабка і
Муравель», «Вовк і Ягня» (1-2 за вибором учителя). Моральні проблеми в байках
І. А. Крилова. Яскравість алегоричних образів.
(ТЛ) Байка, езопова мова. Поглиблення
понять про алегорію, образ (алегоричний образ).
(ЛК) Втілення сюжетів і образів
байок Езопа та І. А. Крилова у мистецтві.
(УС) Поетичне переосмислення
традиційних сюжетів і образів Езопа в українських байках.
(ЕК) Специфіка художнього
втілення сюжетів Езопа в байках І. А. Крилова.
|
Учень (учениця):
дає визначення жанру «байки»,називає її характерні ознаки,підтверджує
прикладами з прочитаних
творів;
розкриває специфіку художньої структури байки;
пояснює мораль байок, визначаєїї в прочитаних
творах;
розуміє поняття «езопова мова»,демонструє на конкретних прикладах особливості
езопової мови;
зіставляє байки Езопа («Мурашки й Цикада»,
«Вовк і Ягня») та І. А. Крилова («Бабка і Муравель», «Вовк і
Ягня»),виявляє в них
схожість і відмінності;
характеризує алегоричні образи байок, виявляє в них прихований зміст;
називає українські байки, у яких знайшли
відображення сюжети й образи байок Езопа;
розкриває специфіку художнього втілення
сюжетів і образів байок Езопа та І. А. Крилова у світовому
мистецтві (на прикладі окремих творів образотворчого мистецтва,
мультиплікації та ін.).
|
4
|
16
|
ПРИГОДИ І
ФАНТАСТИКА
Ж. Верн
«П’ятнадцятирічний капітан», Р. Л. Стівенсон «Острів скарбів» (1
твір за вибором учнів)
Жуль Верн (1828–1905).«П'ятнадцятирічний
капітан». Тема духовного випробування людини в романі
Ж. Верна. Образ Діка Сенда, моральні якості героя, його мужність і
людяність. Дік Сенд і його друзі. Дік Сенд і Негоро. Проблема рабства в
романі. Описи природи.
Роберт Льюїс Стівенсон (1850–1894).
«Острів скарбів». Особливості
розвитку пригодницького сюжету у творі. Система образів (Джим Хокінс і його
товариші), пірат Сільвер та ін.). Моральні цінності.
Чарльз Діккенс (1812–1870).
«Різдвяна пісня в прозі».Подорож у часі й просторі Скруджа. Динаміка
образу Скруджа, причини його духовного переродження. Сюжет і композиція
повісті. Значення образу Різдва у творі. Елементи фольклору (казки,
пісні).
Микола Васильович Гоголь
(1809–1852). «Ніч
перед Різдвом». Народні
традиції та звичаї у творі. Тема кохання. Образи Оксани і Вакули. Роль
фантастики в повісті. Елементи фольклору (традиційні образи – відьма, чорт,
місяць та ін.; різдвяні символи; елементи казки).
(ТЛ) Поглиблення понять про роман
(пригодницький роман), повість. Композиція.
(ЛК) Утілення сюжетів і мотивів
прочитаних творів у мистецтві.
(УС) М. В. Гоголь і
Україна, музеї М. В. Гоголя в Україні (Полтавщина). Музей
Ч. Діккенса у Великобританії (Лондон). Висловлювання українських митців
про творчість Ж. Верна, Ч. Діккенса, М. В. Гоголя.
(ЕК) Традиції фольклору (казка,
пісня, народні образи) у творах Ч. Діккенса і М. В. Гоголя.
Завершення І семестру
|
Учень (учениця):
переказує (стисло) основні події роману
«П’ятнадцятирічний капітан» Ж. Верна (або «Острів скарбів»
Р. Л. Стівенсона);
розкриває основні теми й проблеми роману Ж.
Верна (або Р.Л. Стівенсона);
визначає роль описів природи у творі
Ж. Верна (або Р. Л. Стівенсона);
характеризує образ Діка Сенда (або Джима
Хокінса), порівнюєйого з
іншими персонажами,визначає етапи
духовного зростання героя, зміни в його внутрішньому світі, у сприйнятті
людей і життя;
визначає ключові моменти сюжету повісті Ч.
Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»;
простежує динаміку образу Скруджа, знаходить у тексті відповідні цитати;
висловлює власне ставлення до Скруджа (до
зміни героя і після його внутрішньої зміни);
знаходить елементи фольклору в повісті
Ч. Діккенса, виявляєїхню
роль у тексті;
розповідає про зв’язки
М. В. Гоголя з Україною (окремі факти біографії), знає про музеї М. В. Гоголя в
Україні (Гоголеве, Великі Сорочинці);
виявляє національні традиції й звичаї, що
знайшли відбиток у повісті М. В. Гоголя «Ніч перед Різдвом»,
елементи українського фольклору у творі (традиційні образи, символи, елементи
казки та ін.);
характеризує образи Оксани й Вакули («Ніч перед
Різдвом»);
інтерпретує окремі епізоди повісті
М. В. Гоголя;
висловлює власні враження, емоції, почуття,
роздуми від прочитаних творів;
визначає особливості композиції творів;
знаходить у творах письменників портрети
персонажів, визначає роль портретів у розкритті образів;
коментує висловлювання українських митців про
Ж. Верна, Ч. Діккенса, М. Гоголя;
називає 1-2 твори мистецтва за мотивами
прочитаних творів,висловлює враження
від них.
|
5
|
12
|
ЛЮДСЬКІ СТОСУНКИ
Антон Павлович Чехов (1860–1904). «Хамелеон», «Товстий і тонкий». Викриття пристосуванства,
підлабузництва в оповіданнях А .П. Чехова. Діалог як основна форма
розкриття сюжету. Майстерність письменника у змалюванні персонажів. Роль
художньої деталі. Підтекст. Символічність назви.
Джек Лондон (1876–1916).«Жага
до життя». Проблеми життя і
смерті, дружби й зрадництва у творі. Характеристика героїв твору. Описи
природи та їхня роль у тексті. Значення назви оповідання.
Г. Бічер-Стоу «Хатина
дядька Тома», В. Г. Короленко «Сліпий музикант» (1 твір за
вибором учителя)
Гаррієт Бічер-Стоу (1811–1896). «Хатина дядька Тома». Проблема рабства і ставлення до
людей різних рас і національностей у творі. Образи дядька Тома, Елізи,
Джорджа Гарріса, Джорджа Шелбі, Евангеліни (Еви). Ідеї доброти, поваги до
людини, мужності, толерантності. Викриття жорстокості й расової неприязні в
романі.
Володимир Галактіонович
Короленко (1853–1921).«Сліпий музикант». Пошук головним героєм (Петро
Попельський) свого місця у світі. Тема мистецтва. Петро Попельський та
Евеліна. Образ Максима Яценка, твердість його переконань, увага й
повага до інших. Українська природа, народні образи й традиції в
повісті.
(ТЛ) Гумор, іронія, художня деталь,
підтекст.
(ЛК) Утілення сюжетів
прочитаних творів у різних видах мистецтва.
(УС) А. П. Чехов і
Україна. В. Г. Короленко і Україна. Літературні музеї
А. П. Чехова і В. Г. Короленка в Україні.
(ЕК) Порівняння образів
чеховських персонажів (Очумєлов, «товстий», «тонкий»): схожість і відмінність
між ними. Зіставлення літературних творів з екранізаціями, ілюстраціями до
них.
|
Учень (учениця):
визначає актуальні проблеми у прочитаних
творах, висловлюєсвоє
ставлення до порушених питань, розкриває їхню актуальність;
виявляє особливості сюжету і композиції
творів, визначаєкульмінаційні
моменти;
характеризує ставлення персонажів до світу,
природи, людей, мистецтва;
пояснює вчинки персонажів, мотиви їхньої
поведінки;
розкриває внутрішні порухи, поривання, мрії й
прагнення персонажів;
пояснює символічний зміст назв творів;
дає визначення поняття «художня деталь», знаходитьхудожні деталі та встановлюєїхню роль у тексті
(змалювання персонажів, розкриття внутрішнього стану, увиразнення авторської
ідеї та ін.);
дає визначення понять «гумор», «іронія», розуміє схожість і різницю між ними, виявляєгумор та іронію в
текстах, значення для розкриття образів персонажів, авторської позиції;
вирізняє в окремих епізодах підтекст, визначає прихований зміст висловлювання,
обґрунтовує свою думку;
коментує окремі факти життєвої і творчої
біографії митців;
порівнює образи (чеховських персонажів), знаходить спільні й відмінні риси поміж ними;
зіставляє літературні твори з їхніми
екранізаціями, ілюстраціями (за вибором).
|
6
|
6
|
ПОЕТИЧНЕ БАЧЕННЯ
СВІТУ
Мацуо Басьо (1644–1694).Хайку. Відображення японських уявлень
про красу в поезії митця. Лаконізм форми та широта художнього змісту хайку.
Зображення станів природи в ліриці М. Басьо. Роль художньої деталі.
Підтекст.
Роберт Бернс (1759-1796).«Моє
серце в верховині…».Ідея любові до батьківщини у вірші Р. Бернса.
Антитеза (рідний край – чужина). Елементи фольклору (традиційні образи,
постійні епітети, повтори та ін.).
Генрі Лонгфелло «Пісня про Гайавату» (1 розділ за вибором учителя) або Джанні Родарі«Листівки з
видами міст» (1 твір за вибором учителя).
Генрі Лонгфелло (1807–1882). «Пісня про Гайавату» (1 розділ за
вибором учителя).
Міфи північноамериканських
індіанців та їхнє втілення в поемі «Пісня про Гайавату». Елементи фольклору у
творі (пісні, казки, легенди та ін.). Образ Гайавати. Ідеї миру,
національного єднання, служіння народові.
Джанні Родарі (1920–1980).«Листівки
з видами міст».Широта світу та його сприйняття ліричним героєм вірша.
Листівки як символ широти світу й прагнення до його відкриття.
(ТЛ) Хайку, ліричний герой.
(ЛК) Початкові відомості про
специфіку розуміння краси в різних культурах.
(УС) Видатні українські
перекладачі творів зарубіжних поетів.
(ЕК) Елементи фольклору і міфів
у творах Р. Бернса і Г. Лонгфелло.
|
Учень (учениця):
виразно читає твори поетів в українських
перекладах та іноземною мовою (за умови володіння нею);
висловлює враження від прочитаного, а також
емоції й почуття, що виникли від зустрічі з поезією;
визначає особливості розвитку сюжету
(ліричного – не тільки перебіг зовнішніх подій, а передовсім плин образів,
почуттів, емоцій, думок);
виявляє особливості жанру та художньої
мови у творах письменників (використання епітетів, метафор, повторів,
інверсії тощо);
знаходить у поетичних текстах художні деталі, виявляє їхню роль у розкритті картин
природи, станів ліричного героя;
визначає провідні теми, мотиви, ідеї
прочитаних творів;
усвідомлює специфіку розуміння краси в різних
культурах на прикладі поетичних творів;
називає імена видатних українських
перекладачів творів зарубіжних поетів, демонструємайстерність
їхніх художніх перекладів, барви української мови.
|
7
|
4
|
ОБРАЗ
МАЙБУТНЬОГО В ЛІТЕРАТУРІ
Рей Дуглас Бредбері
(1920–2012). «Усмішка».
Тривога за руйнування духовних цінностей в оповіданні «Усмішка». Образ Тома,
його динаміка. Значення образу Джоконди для розкриття головної ідеї твору.
Роберт Шеклі (1928–2005).«Запах
думок». Утвердження сили
людської думки у творі. Духовне й фізичне випробування Кліві. Роздуми автора
про майбутнє людини та людства. Гуманістичний зміст оповідання – віра в
перемогу людського розуму.
(ТЛ) Конфлікт. Поглиблення поняття про
фантастику.
(ЛК) Образ майбутнього у творах
сучасного мистецтва (живопис, кіно, музика та ін.).
(УС) Українські
письменники-фантасти, їхні твори для дітей.
(ЕК) Том і Кліві: схожість і
відмінності. Образи майбутнього в літературі та інших видах мистецтва.
|
Учень (учениця):
виразно читає текст і визначаєголовну думку
прочитаного,підтверджує її
прикладами, цитатами з тексту;
називає основні ознаки фантастичної
літератури тавиявляє їх
у прочитаних творах;
характеризує образи головних героїв фантастичних
оповідань Р. Бредбері та Р. Шеклі;
установлює сутність конфлікту поміж героєм і світом
(Том і натовп, Кліві й неземна цивілізація);
характеризує образи майбутнього у творах
письменників;
зіставляє персонажів фантастичних творів (Том
і Кліві);
висловлює свою думку щодо майбутнього людства,
ролі літератури й мистецтва в майбутньому.
|
8
|
4
|
СУЧАСНА
ЛІТЕРАТУРА
ЗРОСТАННЯ І
ВЗАЄМИНИ ЗІ СВІТОМ
(1-2 твори за
вибором учнів і вчителя)
Астрід Анна Емілія Ліндґрен
(1907–2002). «Міо, мій Міо».Основні відомості про
життя і творчість письменниці, популярність її творів у різних країнах.
Моральні цінності у творчості А. Ліндгрен. Образи головних героїв.
Перемога добра над злом.
Міхаель Андреас Гельмут Енде
(1929–1995). «Джим Ґудзик і машиніст Лукас».Фантастична
країна Усландія та її мешканці (король, Лукас, пан Ермель, пані Ваас та ін.).
Моральні цінності, що стверджуються у творі (дружба, кохання, сім’я, повага
до інших, любов до батьківщини).
Крістіне Нестлінґер (нар.
1936). «Конрад, або Дитина з бляшанки». Незвичайність
образу Конрада, риси його характеру. Конрад і його становлення у світі.
(ТЛ) Поглиблення понять про повість
(психологічна повість, повість-казка), роман (фантастичний роман). (ЛК)Фентезі в різних видах
мистецтва (література, кіно, живопис та ін.).
(УС) Твори сучасних
письменників для дітей і про дітей.
(ЕК) Утілення творів сучасної
літератури у кіно, ілюстраціях та ін.
|
Учень (учениця):
розповідає про основні події сюжету творів, виокремлює в них кульмінаційні моменти;
визначає актуальні проблеми у творах митців,
пов’язані зі зростанням дитини, її взаєминами з колективом, світом дорослих;
висловлює і пояснює свою точку зору щодо вчинків
персонажів, їхніх стосунків;
визначає жанрові ознаки (казки, повісті,
роману) в прочитаних творах;
виявляє риси характерів героїв у життєвих
випробуваннях;
осмислює поняття «добро» і «зло», «життя» і
«смерть», «любов» і «ненависть», «милосердя» і «байдужість» під час
інтерпретації художніх образів, епізодів прочитаних творів, розмірковує про вибір життєвої позиції, моральні
цінності;
порівнює образи дітей і підлітків у
прочитаних протягом року творах, називає своїх улюблених персонажів і висловлює власне ставлення до них;
розповідає про свої улюблені твори сучасних
письменників,виявляє в
них актуальний зміст;
розуміє значення категорії«художність»
для оцінки творів масового мистецтва.
|
9
|
2
|
ПІДСУМКИ
Узагальнення і систематизація
навчального матеріалу.
Завершення ІІ семестру (+
6 год. резерв)
|
Учень (учениця):
знає авторів і українських
перекладачів творів зарубіжних письменників, що вивчалися протягом року;
розкриває ідейно-художній зміст,
актуальність прочитаних творів, їхні сюжетно-композиційні особливості,
систему образів, жанрову своєрідність (окремих жанрів – оповідання, повість,
роман, хайку та ін.);
знає визначення основних літературознавчих понять,
що вивчалися протягом 5–6 класу, застосовує їх у процесі аналізу
й інтерпретації текстів (окремих фрагментів і компонентів – образів, сюжетів
та ін.);
демонструє вміння порівнювати твори літератури
та їхнє втілення в різних видах мистецтва;
усвідомлює взаємозв’язки української літератури
з іншими літературами (на рівні окремих спільних рис міфології, жанрів (байка
та ін.), тем (природа та ін.), образів (дітей та ін.) тощо).
|
|
|
Для вивчення
напам’ять
Р. Бернс. «Моє серце в
верховині…»
М. Басьо. Хайку (3-4 за
вибором учня)
|
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий